احمد الياسرجييوليو 1st 2011, 2:48 pm
—(•·÷[ علشـ،ـان نغيـ،ـر لازم نتغيـ،ـر ]÷·•)—
ازيكـم يـا احلـى اعضـاء ؟
النهـاردة موضعنـا عبـارة عـن حملـة
حملـة (وفــــ،ـــــى ذلــ،ـــك فلـ،ــيتنـــافـ،ــس المتنافسـ،ــون)
الحملة عبارة عـن ان احنـا كـل مـدة هنطـلب طلـب مـن الاعضـاء و الاعضـاء هتنفـذ الطلـب ده علـى مـدار اسبـوع تحـاول تعمـل الطلـب ده
وبعديها باسبوع هنطلـب مـن الاعضـاء طلـب تانـى
يبقى كـدة احنـا عنـدنا حاجتين طالبنهـا منكـم نحـافظ علـى تنفيذ الطلب الاول
مـع تنفيـذ الطلـب التانـى
بعديهـا باسبـوع هنطلـب طلـب تالـت يبقـى كـدة هنفـذ التلـت طلبـات
الحجـات اللـى هنطلبهـا منكـم سهلـة جـداا
و يمكـن نـاس كتيـر بيعملـوهـا
لكـن احنـا قولنـا نعمـل حملـة و نعمـل الحجـات د مـع بعـض نشجـع بعـض نكسـب ثـواب مـع بعـض
الطلبـات هتبقـى دينيـة مـع بعـض الطلبـات الدنيويـة
يعنـى مثـلا هنطلـب مـن الاعضـاء انهـا تقـرأ ربـع حـزب مـن القـران الكريـم كـل يـوم
ربـع حـزب يعنـى صفحتيـن و نـص بـس
مـش هيـاخـدوا مـن وقتـك حاجـة
و احنـا اكيـد دلوقـتـى فاضيـن ورانـا ايـه
و بعديهـا باسبـوع هنطلـب مثـلا ان احنـا نحـافظ علـى النظافة
النظـافـة اللـى حثنـا عليهـا النبـى (صلـى الله عليـه و سلـم )
هنحـاول نحـافظ عليهـا هنساعـد فـى تقـدم مجتمعنـا بحاجـة بسيـطـة جـداا
يبقـى كـدة احنـا هنقرأ ربـع حـزب مـن القـران كـل اسبـوع مـع الحفـاظ علـى النظافـة
و متخـفـوش الطلبـات هتكـون بسيـطة جـداا و مـش هتاخـد مـن وقتنـا حاجـة
و يـا جماعـة اللـى عايـز يشـارك فـى الحملـة يقـول هنـا و يـوعدنـا انـوا ينفـذ الطلبـات
و ميكسلـش .. خلـونـا يـا جماعـة نضحـك علـى الشيطـان مـش كـل مـرة هـو اللـى هيضحـك علينـا
الطلب الاول ( المحافظـة علـى الصـلاة فـى اوقاتهـا )
و ده اللى مبيعملوش معظمنـا
يعنـى اول متـاذن اللصـلاة نقـوم نصلـى منكسلـش كالعـادة و نعـد نـأخـر نـأخر لغايـة لمـا الصـ،ـلا اللـ،ـى بعديهـ،ـا تـ،ـأذن
كـ،ـدة يبقـ،ـى حـ،ـرام علينـ،ـا بجـ،ـد
الصلاة كما قال الحبيب المصطفى ( الصـلاة عمـاد الديـن من اقامها فقد اقام الدين و من هدمها فقد هدم الدين )
و الحـ،ـديـ،ـث ده كمـ،ـان بيتكلـ،ـم عـ،ـن تـأخيـ،ـر الصـ،ـلاه عـ،ـن اوقاتهـ،ـا
قال
تعالى : "فويل للمصلين الذين هم عن صلاتهم ساهون" أثبتت الآية أنهم مصلين
لم تقل الآية فويل للذين لا يصلون لا أنهم يصلون لكنهم يؤخرون الصلاة فماذا
لهؤلاء توعدهم الله بالويل وهو وادي في جهنم كله عقارب وحيات يقول سعيد بن
المسيب: فمن مات و هو مصر علي التأخير وعده الله هذا الوادي لو دخلت به
الجبال لذابت من شدة حره
يـلا يـا جماعـة هنبتـدى مـن بكـ،ـرة بـ،ـاذن الله و لمـ،ـدة اسبــ،ـوع
و نشـ،ـوف ميـ،ـن اللـ،ـى حافـ،ـظ علي الصـ،ـلاة فـ،ـى اوقاتهـ،ـا و ميـ،ـن اللـ،ـى مـ،ـش هيحـ،ـافظ
و
ان شـ،ـاء الله بعـ،ـد اسبـ،ـوع النـ،ـاس اللـ،ـى مشاركـ،ـة فـ،ـى
الحملـ،ـة تيجـ،ـى تقـ،ـول هنـ،ـا اذا كانـ،ـت حافظـ،ـت علـ،ـى الصـ،ـلاة
فـ،ـى اوقتهـ،ـا ولا لأ
و اللـ،ـى قصـر يقـ،ـول عـ،ـادى و يحـ،ـاول تانـ،ـى فـ،ـى الاسبـ،ـوع اللـ،ـى بعـ،ـده
اتمنـ،ـى ان تنـ،ـال الفكـ،ـرة التفاعـ،ـل اللـ،ـى يليـ،ـق بيهـ،ـا
دمتـ،ـم بـ،ـود
ازيكـم يـا احلـى اعضـاء ؟
النهـاردة موضعنـا عبـارة عـن حملـة
حملـة (وفــــ،ـــــى ذلــ،ـــك فلـ،ــيتنـــافـ،ــس المتنافسـ،ــون)
الحملة عبارة عـن ان احنـا كـل مـدة هنطـلب طلـب مـن الاعضـاء و الاعضـاء هتنفـذ الطلـب ده علـى مـدار اسبـوع تحـاول تعمـل الطلـب ده
وبعديها باسبوع هنطلـب مـن الاعضـاء طلـب تانـى
يبقى كـدة احنـا عنـدنا حاجتين طالبنهـا منكـم نحـافظ علـى تنفيذ الطلب الاول
مـع تنفيـذ الطلـب التانـى
بعديهـا باسبـوع هنطلـب طلـب تالـت يبقـى كـدة هنفـذ التلـت طلبـات
الحجـات اللـى هنطلبهـا منكـم سهلـة جـداا
و يمكـن نـاس كتيـر بيعملـوهـا
لكـن احنـا قولنـا نعمـل حملـة و نعمـل الحجـات د مـع بعـض نشجـع بعـض نكسـب ثـواب مـع بعـض
الطلبـات هتبقـى دينيـة مـع بعـض الطلبـات الدنيويـة
يعنـى مثـلا هنطلـب مـن الاعضـاء انهـا تقـرأ ربـع حـزب مـن القـران الكريـم كـل يـوم
ربـع حـزب يعنـى صفحتيـن و نـص بـس
مـش هيـاخـدوا مـن وقتـك حاجـة
و احنـا اكيـد دلوقـتـى فاضيـن ورانـا ايـه
و بعديهـا باسبـوع هنطلـب مثـلا ان احنـا نحـافظ علـى النظافة
النظـافـة اللـى حثنـا عليهـا النبـى (صلـى الله عليـه و سلـم )
هنحـاول نحـافظ عليهـا هنساعـد فـى تقـدم مجتمعنـا بحاجـة بسيـطـة جـداا
يبقـى كـدة احنـا هنقرأ ربـع حـزب مـن القـران كـل اسبـوع مـع الحفـاظ علـى النظافـة
و متخـفـوش الطلبـات هتكـون بسيـطة جـداا و مـش هتاخـد مـن وقتنـا حاجـة
و يـا جماعـة اللـى عايـز يشـارك فـى الحملـة يقـول هنـا و يـوعدنـا انـوا ينفـذ الطلبـات
و ميكسلـش .. خلـونـا يـا جماعـة نضحـك علـى الشيطـان مـش كـل مـرة هـو اللـى هيضحـك علينـا
الطلب الاول ( المحافظـة علـى الصـلاة فـى اوقاتهـا )
و ده اللى مبيعملوش معظمنـا
يعنـى اول متـاذن اللصـلاة نقـوم نصلـى منكسلـش كالعـادة و نعـد نـأخـر نـأخر لغايـة لمـا الصـ،ـلا اللـ،ـى بعديهـ،ـا تـ،ـأذن
كـ،ـدة يبقـ،ـى حـ،ـرام علينـ،ـا بجـ،ـد
الصلاة كما قال الحبيب المصطفى ( الصـلاة عمـاد الديـن من اقامها فقد اقام الدين و من هدمها فقد هدم الدين )
و الحـ،ـديـ،ـث ده كمـ،ـان بيتكلـ،ـم عـ،ـن تـأخيـ،ـر الصـ،ـلاه عـ،ـن اوقاتهـ،ـا
قال
تعالى : "فويل للمصلين الذين هم عن صلاتهم ساهون" أثبتت الآية أنهم مصلين
لم تقل الآية فويل للذين لا يصلون لا أنهم يصلون لكنهم يؤخرون الصلاة فماذا
لهؤلاء توعدهم الله بالويل وهو وادي في جهنم كله عقارب وحيات يقول سعيد بن
المسيب: فمن مات و هو مصر علي التأخير وعده الله هذا الوادي لو دخلت به
الجبال لذابت من شدة حره
يـلا يـا جماعـة هنبتـدى مـن بكـ،ـرة بـ،ـاذن الله و لمـ،ـدة اسبــ،ـوع
و نشـ،ـوف ميـ،ـن اللـ،ـى حافـ،ـظ علي الصـ،ـلاة فـ،ـى اوقاتهـ،ـا و ميـ،ـن اللـ،ـى مـ،ـش هيحـ،ـافظ
و
ان شـ،ـاء الله بعـ،ـد اسبـ،ـوع النـ،ـاس اللـ،ـى مشاركـ،ـة فـ،ـى
الحملـ،ـة تيجـ،ـى تقـ،ـول هنـ،ـا اذا كانـ،ـت حافظـ،ـت علـ،ـى الصـ،ـلاة
فـ،ـى اوقتهـ،ـا ولا لأ
و اللـ،ـى قصـر يقـ،ـول عـ،ـادى و يحـ،ـاول تانـ،ـى فـ،ـى الاسبـ،ـوع اللـ،ـى بعـ،ـده
اتمنـ،ـى ان تنـ،ـال الفكـ،ـرة التفاعـ،ـل اللـ،ـى يليـ،ـق بيهـ،ـا
دمتـ،ـم بـ،ـود